Riivattu

 

Luuk. 8:26-39

Taustatietoa ohjaajalle

Länsimainen kulttuuri pitää ajatusta riivaajista menneisyyteen kuuluvana, kunnes alamme katsoa elokuvia tai tietokonepelejä! Olisi hyvä pohtia, miten erilaiset tietokonepelit vaikuttavat lapsen kehitykseen.

Raamatun opetus on, että riivaajia on. Mutta Raamattu ei sano, että kaikki henkinen sairaus olisi riivaajista lähtöisin. Riivaajissa on kysymys nimenomaan siitä, että paha henki ottaa ihmisen valtaansa (jae 29). Roomalaisessa legioonassa oli 6000 miestä, mutta miehen uutta nimeä ei pidä ottaa liian kirjaimellisesti (jae 30, Markus mainitsee sikoja olleen noin 2000, Mark. 5:13).

Tärkeä opetus on, että ihmisen pitää täyttää elämänsä hyvällä, ettei paha valtaa sitä (vertaa Matt. 12:43-45, saastaisen hengen paluu).

Kun 1970-luvulla julkaistiin paljon kristillisiä kirjoja, jotka puhuivat riivaajista ja pahoista hengistä, kuuluisa evankelista Billy Graham kirjoitti kirjan enkeleistä: hän sanoi, että niistä pitää puhua enemmän. Lapselle on tärkeää puhua suojelusenkeleistä.

Tapahtumapaikka on Gennesaretin järven itärannalla, pakana-alueella. Aluetta kutsuttiin Dekapolikseksi, koska siellä oli kymmenen (kreikassa ”deka”) hellenistikaupungin (kreikassa ”polis”) liittovaltio, joka oli osa Rooman valtakuntaa. Dekapoliksen pääkaupunki oli Gerasa, siitä nimitys ”Gerasan alue”. Se, että ollaan pakana-alueella, selittää myös sikojen – juutalaisille saastaisten eläinten (3. Moos. 11:7) – paimentamisen.

Opetus

Jeesusta vastaan tuli mies, jota vaivasivat pahat henget. Mies asui yksin luolissa. Jeesuksen nähdessään mies parkaisi ja pahat henget pyysivät Jeesukselta lisäaikaa (jae 31). Ne pyysivät päästä läheisellä vuorella laitumella olevaan isoon sikalaumaan ja Jeesus salli sen. Mutta riivaajat eivät osanneet käyttää saamaansa lisäaikaa, vaan ajoivat sikalauman ja itsensä tuhoon, rinnettä alas järveen. Pahan valta kääntyi itseään vastaan.

Yhden ihmisen pelastuminen oli arvokkaampaa kuin valtavan suuri sikalauma. Tuohon aikaan siat olivat usein loiseläimen saastuttamia, joten voi jopa ajatella, että sikojen tuho koitui asukkaiden parhaaksi.

Mies, jota pahat henget olivat vaivanneet, istui nyt Jeesuksen vieressä parantuneena. Pelko Jeesusta, outoa vierasta, kohtaan johti kuitenkin pyyntöön, että Jeesus poistuisi. Ihme ei siis synnyttänyt uskoa! Uskon meissä voi synnyttää vain Jumalan Pyhän Hengen työ.

Monesti (esim. jae 56) Jeesus kieltää parantamiaan ihmisiä kertomasta tapahtuneesta muille ihmisille. Tässä (jae 39) Jeesus kehotti kuitenkin miestä palaamaan kotiinsa ja kertomaan tästä Jumalan suuresta teosta. Pakana-alueella ei ollut vääriä Messias-odotuksia; juutalaiset odottivat maallista kuningasta, Messiasta, siksi Jeesus juutalaisalueella käski – turhaan – parannettuja olemaan vaiti tapahtuneesta. Jeesus ei halunnut lisätä vääriä odotuksia itseään kohtaan. Me saamme kuitenkin kertoa toisille Jumalan suurista teoista, siitä mitä Jeesus on meille tehnyt.

Opetuksen ydin

Kristityn tehtävä on kertoa Jumalan suurista teoista, siitä mitä Jeesus on meille tehnyt.

Rukous

Kiitos Jeesus siitä, että voitit pahan vallan ja haluat täyttää elämämme hyvällä. Anna sinä meille rohkeutta elää uskossa ja kertoa Jumalan suurista teoista niille, jotka eivät sinua tunne. Aamen.

Laulut

Maan korvessa kulkevi lapsosen tie, PK 153 / SK 411
Jeesus on mun sankarini, PK 155
Kun on turva Jumalassa, PK 158
Päivän leikit, askareet, SK 414
Sinua enkeleistä, VK 136
Oi Jeesus, lasten ystävä, VK 139

Keskustelukysymykset

1. Tarvitseeko meidän pelätä pahoja henkiä tai pahan valtaa?
2. Kun sinua pelottaa, mistä saat avun?
3. Miksi meidän ei tarvitse pelätä mitään?
4. Kenelle Jumala on antanut suojelusenkelin?
5. Mitä tehtäviä enkeleillä on?
6. Onko Jumala tehnyt sinun elämässäsi jotakin suurta?
7. Millä tavoilla me voisimme kertoa Jumalan suurista töistä muille?

Havainnollistaminen

Kerro kertomus omin sanoin. Jumppaleikkiin tarvitset huiveja, liinoja tai kankaanpalasia, leikkieläinsikoja, nopeaa ja sykkivää sekä rauhallista ja iloista vokaalimusiikkia (esim. huilumusiikkia).

1. Jeesusta vastaan tuli mies, jota vaivasivat pahat henget. Mies asui yksin luolissa.

Taustalla soi nopea, sykkivä vokaalimusiikki. Voit esittää suuria liikkeitä ja lapsia voi myös pyytää esittämään ihmistä, jolla on paha olla. Lapset saavat juosta ja samalla äännellä voimakkaasti. Miehen asuinpaikkaa kuvatakseen voidaan lopuksi mennä aivan pieneen kyyryasentoon alas lattialle.

2. Sikalauma syöksyy järveen.

Lapset saavat kuljettaa käsissään olevia leikkisikoja järveen (joka tehty esim. sinisestä kankaasta). Lapset voivat myös itse hypätä suuren hypyn (vauhdittomana pituushyppynä patjan päälle).

3. Mies, jota pahat henget olivat vaivanneet, istui nyt Jeesuksen vieressä parantuneena. Jeesuksen jalkojen juuressa on hyvä olla.

Taustalla soiva musiikki on vaihtunut iloiseksi ja rauhalliseksi. Rauhoitutaan istumaan tai makaamaan lattialle. Kuunnellaan iloista musiikkia ja hengitetään syvään.

4. Jeesus kehotti miestä palaamaan kotiinsa ja kertomaan tästä Jumalan suuresta teosta.

Noustaan ylös seisomaan ja lähdetään iloisesti tanssimaan pieniä värikkäitä huiveja heiluttaen. Heilutetaan aluksi rauhallisesti. Vähitellen lisätään vauhtia. Välillä voidaan taputtaa käsiä yhteen. Lopuksi otetaan toisia käsistä kiinni ja lauletaan laulua: Olen onnellinen (SK 413).

Toiminta

Askartelu: likainen sika

TARVIKKEET:

sormivärit
paperia
tussit
styroxpalloja
luonnonkiviä
liimaa

Lapset maalaavat sormiväreillä vaaleanpunaisen ympyrän (joka väritetään sisältä kokonaan) ja ympyrän alle neljä jalkaa. Maalausta jatketaan hieman erisävyisellä maalilla siten, että suuren ympyrän sisälle piirretään kärsäksi pieni ympyrä (värinä esim. oranssi). Mutaa voi laittaa ruskealla tai harmaalla värillä. Silmät kannattaa piirtää mustalla tussilla vasta hieman kuivuneeseen työhön.

Jos työskentely aloitetaan askartelulla, lapset voivat käyttää askartelemiaan pieniä sikoja jumppaleikin kohdassa 2.

Sika voidaan askarrella myös maalaamalla ja liimaamalla toisiinsa luonnonkiviä tai styroxpalloja.

Taustatietoa ohjaajalle ja opetus: Pasi Hujanen
Havainnollistaminen ja askartelu: Saija Simanainen
Laulut, keskustelukysymykset: Liisi Portin