Kymmenen spitaalista

 

Luuk. 17:11-19

Taustatietoa ohjaajalle

Spitaali-sanaa käytettiin useammasta ihosairaudesta, ei vain siitä, minkä me tunnemme myös lepran nimellä. Spitaali oli eristävä tauti: sitä sairastava joutui yhteiskunnan ulkopuolelle (katso mielenkiintoinen kertomus 2. Kun. 7:1-20, jossa on kerrottu myös kahdesta ihmeellisestä ennustuksen toteutumisesta). Spitaaliin sairastuneiden tuli kaukaa huutaa varoitus: ”Saastainen!” (vertaa jakeet 12-13). Se teki ihmisestä kultillisesti saastaisen – hän ei saanut osallistua jumalanpalvelukseen ja kun tautiin ei tunnettu parannuskeinoa, siihen sairastuneet eristettiin muista ihmisistä.

Papit toimivat tuon ajan yhteiskunnassa myös eräänlaisina lääkäreinä ja ”terveystarkastajina”; heillä oli oikeus todeta parantumisen tapahtuneen ja päästää spitaalinen takaisin yhteiskuntaan (3. Moos. 13-14). Spitaalia pidettiin parantumattomana tautina, siitä parantumista pidettiin jopa kuolleista heräämiseen verrattavana ihmeenä.

Samarialainen sekakansa oli syntynyt sen jälkeen kun Assyria (721 eKr.) valloitti pohjoisen valtakunnan eli Israelin (katso synnystä 2. Kun. 17). Etelän asukkaat – Babylonian pakkosiirtolaisuuden jälkeen heistä alettiin käyttää nimitystä juutalaiset (suurimman heimon eli Juudan mukaan) – eivät halunneet olla missään tekemisissä tuon sekakansan kanssa, olihan heidän uskontonsakin sekauskontoa (vertaa Joh. 4:9). Yhteinen onnettomuus oli kuitenkin yhdistänyt yhden samarialaisen ja yhdeksän juutalaista.

Teemaan johdattaminen

Istutaan piirissä. Esillä on erilaisia kauniita esineitä luonnonmateriaalista tms. (esim. kiviä, puunpalasia, höyheniä, lasija puuhelmiä, nahanja kankaanpalasia, huovutusvillaa…) Jokainen valitsee yhden esineen.

Laitetaan lattialle alustaksi kangas, johon jokainen asettaa valitsemansa esineen. Leikitään myrkkysieni-leikin variaatio ”yäk”. Yksi sulkee silmänsä, jolloin joku valitsee ”yäk”-esineen osoittamalla sitä. Silmänsä sulkenut avaa silmät ja alkaa poimia esineitä itselleen valitsemassaan järjestyksessä yrittäen saada mahdollisimman monta. Poimija saa ottaa yhden esineen kerrallaan ja saa ne itselleen, kunnes hän koskee ”yäk”-esineeseen. ”Yäk”-esineen omistaja huutaa ”yäk” ja silloin poiminta pitää lopettaa. Leikkiä leikitään muutaman kerran. Kerätään esineet pois.

Keskustelukysymykset alkuun

1. Kuka on ollut sairaana ja on sen vuoksi joutunut varomaan, ettei tartuta muita?
2. Miltä tuntuu olla sairaana, kun ei pääse kouluun, kerhoon, pyhäkouluun tai harrastuksiin?
3. Onko eroa siinä, mistä syystä joutuu olemaan pois?

Voi olla mukavaa olla pois muutama päivä koulusta, hoidosta tai kerhosta, mutta jos sairaus estää pääsyn vaikkapa mieluisaan harrastukseen, matkalle, synttäreille, voi harmittaa paljonkin. Kerrotaan spitaalisairaudesta ja sen vaikutuksesta ihmisen ja hänen läheistensä elämään.

Opetus

Jeesus oli matkalla kohti Jerusalemia. Kun hän tuli erääseen kylään matkan varrella, häntä vastaan tuli kymmenen spitaalista miestä. Spitaaliset olivat vakavasti sairaita ihmisiä ja he joutuivat elämään muista ihmisistä erillään. Kohdatessaan toisia ihmisiä he joutuivat jo kaukaa huutamaan: ”Saastainen!”, jotta toiset osaisivat varoa heitä. Nyt nämä spitaaliset miehet pyysivät Jeesusta armahtamaan heitä. Jeesus halusi auttaa heitä, mutta jotkut ihmiset saattoivat ihmetellä, kun Jeesus käski miehiä menemään pappien luokse. Miehet kuitenkin tottelivat ja matkalla he parantuivat. Vain yksi miehistä palasi kiittämään Jeesusta. Hän ylisti Jumalaa onnellisena. Jeesus kysyi ihmetellen: ”Missä ne yhdeksän muuta miestä ovat? Miksi he eivät tulleet kiittämään?” Hänen luokseen tulleelle miehelle hän sanoi: ”Nouse ja mene. Uskosi on pelastanut sinut.”

Jeesus teki jälleen suuren ihmeen. Hän paransi kymmenen vakavasti sairasta miestä. Kuitenkin vain yksi heistä tuli kiittämään Jeesusta. Näin on monesti myös meidän elämässämme. Emme muista kiittää Jeesusta kaikesta hyvästä, mitä hän on meille antanut. Koko elämämme on lahjaa Jeesukselta. Saamme kiittää häntä kodista, perheestä, ystävistä, koulusta, harrastuksista ja terveydestä. Ennen kaikkea saamme kiittää häntä siitä, että saamme olla hänen lapsiaan ja matkalla taivaan kotiin, koska hän on pelastanut meidät. Voimme opetella kiittämään häntä joka päivä rukouksessa. Voimme sanoa ensimmäisenä aamulla ja viimeisenä illalla: Kiitos Jeesus kaikista lahjoistasi!

Opetuksen ydin

Olemme saaneet Jumalalta paljon hyvää. Jumala haluaa, että kiitämme häntä spitaalista parantuneen miehen tavoin kaikista hänen antamistaan lahjoista.

Rukous

Rakas Taivaan Isä, opeta meitä kiittämään sinua spitaalisen miehen tavoin. Anna meidän muistaa, että sinä annat elämäämme kaikkea hyvää. Kiitämme sinua elämän lahjasta, kodista, perheestä ja terveydestä. Siunaa meitä. Aamen.

Lapsilta voi myös kerätä kiitosrukousaiheita ja liittää ne rukoukseen.

Laulut

Olen onnellinen, PK 111 / SK 413
Kiittämään, PK 120
Mä silmät luon ylös taivaaseen, VK 490

Havainnollistaminen

Ohjaaja ottaa kymmenen esinettä ja asettaa ne kankaalle ryhmäksi. Ohjaaja sytyttää kynttilän ja asettaa sen kankaalle ja jonkin matkan päähän ”spitaalisista” ja sanoo, että kynttilä kuvaa Jeesusta. Ohjaaja kertoo kertomuksen omin sanoin lisäten asioiden selitystä opetus-tekstistä. Mukana on ainakin maininta, että spitaaliin sairastuneiden tuli kaukaa huutaa va-roitus: ”Saastainen!” Se tarkoitti vähän samaa kuin että olen ”yäk”. Kun ohjaaja kertoo, että spitaaliset paranivat matkalla pappien luo (jae14), hän siirtää esineitä pois liinalta. Ohjaaja siirtää viimeisen, kiittämään palannutta kuvaavan esineen (jae 15) Jeesuksen lähelle.

Ohjaaja kerää esineet pois. Jeesus-kynttilä jätetään palamaan.

Jokainen saa valita uuden esineen kuvaamaan itseään. (Saa valita myös saman kuin edellisessä leikissä!) Esineitä pidetään kädessä.

Ohjaaja kertoo, että joskus muut syrjivät meitä; kohtelevat meitä kuin ”yäk”-esinettä tai me itse olemme syrjimässä jotain toista. Syrjimisen syy voi olla mikä tahansa, mutta kun näin toimimme, se johtuu siitä, että olemme syntisiä. Syrjiminen on väärin. Miltä tuntuu

joutua syrjityksi? Ohjaaja piirtää taululle ympyrän pääksi ja pyytää jotakuta piirtämään päälle tun-netta kuvaavan ilmeen. Ohjaaja kertoo, että Jeesus haluaa auttaa meitä niin kuin hän auttoi spitaalisia. Miltä spitaalisista tuntui, kun Jeesus paransi heidät? Ohjaaja piirtää toisen pään ja pyytää jotakuta piirtämään päälle tunnetta kuvaavan ilmeen.

Ohjaaja kertoo, että Jeesus haluaa olla meille yhtä tärkeä kuin hän oli kiittämään tulleelle parantuneelle. Jokainen saa laittaa omaa itseä kuvaavan esineen kankaan päälle Jeesuksen lähelle sille kohdalle ja etäisyydelle kuin haluaa ja sanoa tai mielessään ajatella asiaa, mistä haluaa kiittää Jeesusta. Ohjaaja voi aloittaa ja näin rohkaista ääneen sanomiseen. Katsotaan kuvaa hetki yhdessä.

Keskustelukysymykset

1. Miksi joitakin ihmisiä kiusataan tai syrjitään?
2. Mitä sinä voit tehdä, kun jotakin toista kiusataan tai syrjitään?

tai

1. Miksi kiitos unohtuu usein?
2. Mikä on Jeesukselta saatu paras lahja?
3. Miten elämässäsi voi näkyä se, että on saanut Jumalalta paljon hyvää ja Jeesukselta pahat teot anteeksi?

Toiminta

Askartelut

Kiitollisuuden taulu

TARVIKKEET:
A4-kokoinen pahvi
tusseja
lehtiä
sakset
liimaa
rei’itin
lankaa

OHJE:
1. Tarkoituksena on tehdä kiitollisuustaulu.
2. Kirjoita pahvin yläosaan: OLEN KIITOLLINEN:
3. Leikkaa lehdistä kuvia sellaisista asioista, joista voit olla kiitollinen.
4. Liimaa kuvat pahville.
5. Rei’itä pahvin yläkulmaan kaksi reikää ja sido lanka niihin.
6. Voit ripustaa taulun niistä roikkumaan.

Suurin kiitosaihe

Lapset muovailevat muovailuvahasta opetuskeskustelussa mainitsemansa kiitosaiheen. Mikäli muovailutyöt on tehty muovailuvahasta, joka kovettuu itsestään, lapset voivat viedä työt mukaan kotiinsa. Muovailutyö voidaan tehdä myös ryhmässä aiheesta suurin kiitosaiheemme.

Leikki: laiva on lastattu kiitoksella

Leikkijät menevät istumaan piiriin lattialle. Tarkoituksena on, että leikkijät saavat vuorotellen sanoa asioita, joista he ovat kiitollisia Jumalalle. Pienemmät leikkijät voivat sanoa mieleen tulevia asioita, mutta isompien leikkijöiden kanssa voidaan sopia jokin tietty kirjain, jolla asioiden tulee alkaa. Ensimmäinen leikkijä ottaa pallon, ja sanoo esim. ”Olen kiitollinen kodista”, jos kirjaimeksi on sovittu k-kirjain. Tämän jälkeen hän vierittää pallon toiselle leikkijälle, joka jatkaa leikkiä sanomalla esim. ”Olen kiitollinen koirista.” Se leikkijä, joka ei keksi enää mitään asioita, tippuu pelistä pois tai vaihtoehtoisesti kirjainta voidaan vaihtaa. Leikki loppuu siihen, että jäljellä on enää yksi leikkijä tai sitten, kun leikkijät eivät enää keksi uusia asioita.

Taustatietoa ohjaajalle: Pasi Hujanen
Teemaan johdattaminen, havainnollistaminen, keskustelukysymykset: Oili Ijäs
Askartelu (Suurin kiitosaihe): Saija Simanainen
Opetus, laulut, askartelu (Kiitollisuuden taulu) ja leikki: Liisi Portin