Viisi leipää ja kaksi kalaa
Lisämateriaali
Taustatietoa ohjaajalle
Kertomus viiden leivän ja kahden kalan ruokkimisihmeestä on ainoa Jeesuksen tekemistä tunnusteosta, joka on kirjoitettu jokaiseen evankeliumikirjaan.
Leipä oli Jeesuksen aikana pääruokalaji. Köyhempi kansa leipoi leipänsä ohrajauhoista ja rikkaampi väki vehnästä. Pienen pojan eväät olivat siis köyhän kansan tavallista ruokaa. Ihmeen kautta Jeesus halusi opettaa, että Jeesus antaa ikuisen elämän leipää.
Ruokkimisihmeen tapahtumien kulku on miltei sama kuin Vanhan testamentin Elisa-kertomuksessa (2. Kun. 4:42-44). Elisa oli profeetta, Herran sanoman vastaanottaja ja julistaja, joka teki monenlaisia suuria ihmetekoja. Jeesuksen aikana ihmiset odottivat, että Jumalan valtakunta tulee näkyvällä tavalla ihmisten keskelle. Niin sitten tapahtuikin, kun Jeesus paransi sairaita ja teki sellaista, mikä oli luonnonlakien vastaista. Jeesus opetti, että hän on Jumalan Poika ja että ne teot, jotka Isä on antanut hänelle tehtäväksi, todistavat, että Isä on lähettänyt hänet. Tämä opetus on kirjattu Johanneksen evankeliumin lukuun 5. Ruokkimisihmeen jälkeen ihmiset oivalsivat, että Jeesus on profeetta. Jeesus vetäytyi tämän tapauksen jälkeen yksin vuorelle.
Opetus
Jeesuksella oli 12 läheistä ystävää, jotka seurasivat häntä kaikkialle. Heitä sanottiin Jeesuksen opetuslapsiksi. Eräänä päivänä Jeesus meni opetuslastensa kanssa autiomaahan. Ihmiset seurasivat Jeesusta. Jeesus opetti koko päivän ihmisille Jumalan rakkaudesta ja taivaasta sekä paransi sairaita. Illalla opetuslapset tulivat väsyneinä ja nälissään Jeesuksen luokse. He ehdottivat, että Jeesus pyytäisi ihmisiä lähtemään takaisin kaupunkiin. Kaikki ihmiset kun alkoivat olla nälkäisiä.
Jeesus pyysi opetuslapsiaan antamaan ihmisille jotakin syömistä. Opetuslapset vastasivat hänelle, ettei heillä ollut ruokaa. Yhdellä pienellä pojalla oli mukanaan ainoastaan viisi leipää ja kaksi kalaa. Pieni poika oli valmis antamaan eväänsä Jeesukselle. Koolla oli 5000 miestä ja lisäksi naisia ja lapsia. Eivät kai pienen pojan eväät riittäisi ruokkimaan näin suurta joukkoa? Jeesus kuitenkin otti pojan leivät ja kalat, kiitti Jumalaa ja siunasi ne ja ihme tapahtui. Kaikki saivat riittävästi ruokaa.
Kun kaikki olivat syöneet kyllikseen, Jeesus käski kerätä jäljelle jääneen ruoan, ettei mitään menisi hukkaan. Jäljelle jäi kaksitoista korillista ruokaa. Tämän Jeesuksen ihmeteon nähtyään ihmiset ymmärsivät, että Jumala oli lähettänyt Jeesuksen, oman Poikansa maailmaan.
Samalla tavalla kuin tuo pieni poika jakoi omastaan, Jeesus haluaa meidänkin antavan omastamme toisille. Jeesus haluaa, että me luotamme siihen, että hän huolehtii meistä aina, jopa kaikkein vaikeimmissa tilanteissa. Jeesus haluaa myös opettaa meitä kiittämään häntä siitä, mitä hän on meille antanut. Kaikki, mitä meillä on, on lahjaa Jumalalta. Jeesus ruokkii ihmisten nälän ruualla, mutta hän antaa meille myös hengellistä ravintoa, Jumalan sanaa. Sitä voimme lukea Raamatusta. Jeesus haluaa opettaa meitä tämän ihmeen kautta siitä, että vain häneltä saa ikuisen elämän leipää.
Opetuksen ydin
Jeesus opettaa meitä tämän ihmeen kautta siitä, että vain häneltä saa ikuisen elämän leipää. Arkielämässä saamme luottaa Jumalan mahdollisuuksiin ja kiittää häntä hänen hyvistä lahjoistaan.
Rukous
Rakas Jeesus, kiitos, että sinä teet ihmeitä. Auta meitä luottamaan siihen. Kiitos, että annat meille kaiken, mitä tarvitsemme. Opeta meitä antamaan omastamme toisille. Opeta meitä myös kiittämään kaikesta, mitä olet meille antanut. Aamen.
Laulut
Viisi leipää, kaksi kalaa, PK 92
Ihmeiden tekijän matkassa, LV 96:1,2
Leipää pelloilta maan, VK 59
Mä silmät luon ylös taivaaseen, VK 490
Keskustelukysymykset
1. Mikä on lempiruokasi?
2. Mitä ruokaa osaat itse valmistaa?
3. Millainen on sinun ruokarukouksesi?
4. Mitä sinä voisit jakaa toisten kanssa?
5. Millaisia huolia sinä olet tuonut Jumalalle?
6. Mitä muita Jeesuksen ihmetekoja muistat?
Isoille lisäksi:
Jeesus antaa meille ikuisen elämän leipää. Mitä se tarkoittaa?
Havainnollistaminen pienille
Voit käyttää havainnollistamiseen tarinapussia, joka vangitsee pienimpien kuuntelijoiden huomion. Katso tarinapussin käyttämiseen erilliset ohjeet. Tarvitset kankaisen pussin, jonka saa suljettua nyörille tai muulla vastaavalla. Laita pussin sisälle kaksi lyijyjalkanukkea tai miesbarbia, hiekkaa suljetussa astiassa, pieni pala leipää, leikkikala tai ääriviivoja pitkin leikattu kuva kalasta (LIITE 1) ja pieni kori. Kertoessasi kertomusta, nosta pussin sisältä yksi esine kerrallaan eteesi joko lattialle tai pöydälle niin, että lapset näkevät esineen. Voit liikutella sitä kertomuksen edetessä ja näytellä sillä.
Heti kertomuksen alkuun voit nostaa ensimmäisen nuken, joka kuvaa Jeesusta. Opetuslapsista puhuttaessa nosta toinen nukke Jeesusta esittävän nuken rinnalle. Liikuta nukkeja tarinan mukaan. Autiomaan kohdalla nosta pussista esille suljetussa astiassa oleva hiekka. Kun kertomuksessa puhutaan leivistä ja kaloista, nosta ne pussista ja kun edetään tähteiden keräämiseen asti, nosta pussista kori.
Toinen tapa havainnollistaa kertomusta on pukeutua pieneksi pojaksi ja kertoa koko kertomus hänen näkökulmastaan.
Havainnollistaminen isoille
Havainnollistaaksesi kertomusta isoille voit esimerkiksi pukeutua yhdeksi opetuslapseksi ja kertoa koko kertomuksen hänen näkökulmastaan. Voit alkaa kertomalla, että olet yksi Jeesuksen kahdestatoista opetuslapsesta, ja että haluat kertoa eräästä Jeesuksen ihmeteosta, joka tapahtui juuri äsken.
Toinen keino havainnollistaa kertomus on, että laitat pöydälle astiallisen hiekkaa, leivän ja kuvan kalasta (LIITE 1). Kertoessasi kertomusta, kohota esinettä lasten nähtäväksi.
Toiminta
Askartelut pienille
Taulu
TARVIKKEET:
värillistä kartonkia
värikyniä ja lyijykynä
sakset
liimaa
kertakäyttölautanen
nitoja
lankaa
OHJE:
1. Askarrellaan taulu, jonka aiheena on viisi leipää ja kaksi kalaa. Taulu tehdään kertakäyttölautaselle.
2. Kartongille piirretään ja väritetään viisi leipää ja kaksi kalaa, sitten leikataan ne ja lopuksi liimataan ne lautaselle.
3. Lautasen alareunaan kirjoitetaan raamatunkohta Joh. 6:1-15.
4. Lopuksi lautasen reunoille voidaan tehdä kehykset erivärisistä papereista.
Ruokarukouskortti
TARVIKKEET:
rukousteksti printattuna (LIITE 2)
värillistä kartonkia
sakset
liimaa
sormivärit ja tussit
OHJE:
1. Askarrellaan ruokarukouskortti kartongille.
2. Valmiiksi monistettu ruokarukousteksti jaetaan lapsille, jotka saavat itse leikata ja liimata sen kartongille/alustalle.
3. Kortti voidaan koristella sormiväreillä painamalla siihen sormella leipäja kalakuvioita.
4. Kuvioita voidaan viimeistellä tussilla.
Leikit pienille
Etsi kalat
Kisan tarkoituksena on, että jokainen osallistuja löytää mahdollisimman montaa kalaa (LIITE 3), jotka ohjaaja on piilottanut huoneeseen. Eniten kaloja löytänyt voittaa.
Kalan piilotus
Kisan tarkoituksena on löytää yksi ohjaajan huoneeseen piilottama kala (LIITE 1). Ohjaaja
antaa vihjeitä sanomalla esimerkiksi että Kaisalla polttaa, kun joku osallistujista on lähellä kalaa. Ohjaaja voi sanoa esimerkiksi että Mikolla kylmenee, kun joku osallistujista on kaukana kalasta. Voittaja on se, joka löytää kalan ensimmäisenä. Hän saa myös osallistua kalan piilottamiseen seuraavalla kierroksella.
Tunnustelu
Yhden leikkijän silmät sidotaan ja hän tunnustelee kädellään edessään olevaa ruokaan liittyvää esinettä, joka voi olla esimerkiksi tarjottimella tai pussissa. Tunnusteltuaan hän saa arvata, mikä esine on. Sen jälkeen hän saa nähdä esineen. Tämän jälkeen vuoro vaihtuu.
Kiitollisten tuolileikki
Ennen kun leikki alkaa, valitaan yksi leikkijä vapaaehtoiseksi. Jokainen leikkijä ottaa oman tuolin lukuun ottamatta vapaaehtoista leikkijää. Tuoleista muodostetaan rinki, jonka sisällä vapaaehtoinen leikkijä menee. Hän sanoo ringin keskellä esim.: ”Kaikki ne, jotka haluavat kiittää kodista, vaihtavat keskenään paikkaa!”Tämän jälkeen kaikki ne leikkijät, joihin kuvaus sopii, nousevat ylös ja vaihtavat keskenään paikkoja. Viereiselle tuolille ei saa mennä, eikä kukaan saa myöskään palata sille tuolille, jolla on viimeksi istunut. Keskellä seisonut leikkijä yrittää myös päästä istumaan jollekin vapautuneelle tuolille. Ilman paikkaa jäänyt leikkijä joutuu keskelle ja hänen on vuoro sanoa jokin asia, mistä voi olla kiitollinen, esim. perhe, koulu, ystävät, ruoka, kesä, harrastukset jne. Leikin voi lopettaa kun tuntuu, etteivät keskellä olijat enää keksi aiheita, joista kiittää.
Askartelut isoille
Pannunalunen
TARVIKKEET:
mosaiikkipaloja
kartonkia
liimaa
Askarrellaan pannunalunen askarteluun sopivista mosaiikkipaloista. Kuva-aiheena voi olla esim. viisi leipää tai kaksi kalaa tai joku muu ruoka-aihe.
Jääkaappimagneetti
TARVIKKEET:
askartelumassaa, esim. Cernit-massaa
magneettipaloja
liimaa
Muovaillaan askartelumassasta (esim. Cernit-massasta) jääkaappimagneettiin sopivia ruoka-aiheisia kuvioita. Valmiit työt kovetetaan uunissa pakkauksessa olevan ohjeen mukaan ja liimataan jäähtyneinä magneettiin.
Kiitosrukouspurkki
TARVIKKEET:
lasipurkki ja kansi
valkoista paperia
sakset
kyniä
värikyniä
kangaspala
lankaa
liimaa
liisterijauhetta ja vettä
sanko
vispilä
silkkipaperia tai lasimaaleja
pensseleitä
OHJE:
1. Tarkoituksena on valmistaa kiitosrukouspurkki.
2. Tee ensiksi kiitosrukouslaput leikkaamalla erimuotoisia pieniä lappuja valkoisesta paperista.
3. Kirjoita lappuihin asioista, joista voit kiittää Jumalaa, esim. koti tai perhe tai piirrä kiitosaiheista kuvia. Voit myös koristella kirjoitetut laput esim. piirtämällä ja värittämällä.
4. Koristele tämän jälkeen lasipurkki. Se voidaan koristella joko liisterillä ja silkkipaperilla tai maalaamalla lasimaalilla.
5. Tee liisteri valmiiksi sekoittamalla pakkauksen ohjeen mukaisesti oikea määrä vettä ja liisterijauhetta. Sekoita liisteri hyvin ja anna sen vetäytyä n. 15-30 min.
6. Revi tai leikkaa silkkipaperista erikokoisia palasia.
7. Levitä valmista liisteriä ohut kerros kauttaaltaan lasipurkkiin.
8. Silitä kädellä silkkipaperipalaset varovasti lasipurkin pintaan.
9. Anna lasipurkin kuivua.
10. Vaihtoehtoisesti voit maalata lasipurkin lasiväreillä.
11. Lasipurkin kuivumisen aikana voit koristella kannen laittamalla siihen sopivan kokoisen kangaspalan, joka kiinnitetään kanteen langalla. Halutessaan voi laittaa kanteen myös vähän liimaa ja sen jälkeen liimata kankaan kiinni kanteen.
12. Lopuksi laita valmiiseen purkkiin kiitosrukouslaput, joista voi sitten nostaa muutaman aina ennen rukoushetkeä.
Toiminta isoille
Näytelmä
Kertomuksen jälkeen voitte näytellä lasten kanssa raamatunkohdan. Valitkaa ryhmästä Jeesus, opetuslapsi/opetuslapsia ja pieni poika. Loput lapsista voivat olla väkijoukkoa. Miettikää yhdessä lasten kanssa, mitä kertomuksessa tapahtui ja millaisia vuorosanoja siinä voisi olla. Apuna voitte käyttää opetustekstiä. Näytelkää esitys muutamaan kertaan niin, että halukkaat pääsevät päärooleihin. Näyttelemisessä tärkeää on tukea ja kannustaa myös ujoja ja arkoja lapsia itseilmaisuun.
Lapsille voi myös antaa tehtäväksi tehdä ryhmittäin raamatunkertomuksesta näytelmä tai pantomiimi.
Leipominen
Jos tilat antavat mahdollisuuden leipomiseen, tällä kerralla voisi yhdessä ryhmän kanssa leipoa esimerkiksi sämpylöitä.
Lasten kanssa voi tehdä myös esimerkiksi popcornia havainnollistaakseen, kuinka vähästä tulee paljon.
Tehtävä isoille
Tehtävä isoille (LIITE 4/Viisi leipää ja kaksi kalaa)
Taustatietoa ohjaajalle ja tehtävä isoille: Saija Simanainen
Opetus, havainnollistaminen, askartelut, leikit, tekeminen: Liisi Portin
Kuvitus: Liina Pajunen