Kirkastusvuoren poika

 

Mark. 9:17-29

Taustatietoa ohjaajalle

Tässä tekstissä pysäyttää pojan isän usko: ”Minä uskon! Auta minua epäuskossani!”. Se on niin samanlainen kuin meidän kaikkien uskomme. Pojan isä tukeutui Jeesuksen mahdollisuuksiin, ei lopulta edes omaan uskoonsa.

Jeesus on juuri palannut kirkastusvuorelta Pietarin, Jaakobin ja Johanneksen kanssa. Tämän uskomattoman taivashetken jälkeen paluu arkiseen todellisuuteen on karu. He joutuvat heti suuren, hälisevän ihmisjoukon keskelle.

Opetuslapset olivat yrittäneet ajaa pahan hengen pois pojasta ennen Jeesuksen tuloa. He eivät onnistuneet siinä. Vaikka Jeesus sanoi, että uskovalle kaikki on mahdollista, hän ei tarkoittanut, että uskova voisi itse päättää, kuka paranee. Parantaminen on Jumalan työ. Rukousyhteydessä Jumalaan ihminen voi toimia ikään kuin parantamisen välikappaleena.

Pahat henget eivät ole tämän tekstin pääasia eikä niistä siksi kannata itse herättää keskustelua. Jos lapset kysyvät aiheesta, voit selittää, että pahat henget ovat paholaisen palvelijoita. Paholainen on Jumalan vastustaja, mutta Jumala on voimakkaampi.

Opetus

Hei, minä olen Jeesukseen uskova poika, ja haluan kertoa teille tarinani. Minulla oli paha tauti, jonka takia en kuullut mitään enkä voinut puhua. Tuon taudin oli aiheuttanut paha henki. Tauti heitti usein minut maahan ja sai minut kuolaamaan ja kiristelemään hampaitani. Itse en voinut estää sitä tapahtumasta. Tauti oli ollut minulla jo pikkulapsesta asti, ja se oli meinannut monta kertaa tappaa minut. Minun isäni oli kuullut, että Jeesus voi parantaa sellaisiakin tauteja, joita lääkärit eivät pysty parantamaan. Siksi isä vei minut Jeesuksen luokse.

Jeesus oli sillä hetkellä vuorella kolmen opetuslapsensa kanssa. Muiden opetuslasten ympärille oli kokoontunut suuri joukko ihmisiä. Kun me saavuimme paikalle, hälinä yltyi ja muuttui väittelyksi. En oikein ymmärtänyt, mistä he väittelivät. Sen ymmärsin, että ihmiset katsoivat minua pitkään eivätkä tulleet lähelle. Se tuntui pahalta.

Kun Jeesus saapui paikalle, hän pyysi minut luokseen. Juuri silloin paha henki taas kaatoi minut maahan, minä kieriskelin ja kuolasin. En tietenkään tajunnut silloin mitään, mitä ympärilläni tapahtui. Isä kertoi minulle kaiken jälkikäteen. Isä pyysi, että Jeesus auttaisi minua, jos voisi. Jeesus huomautti isälleni, että kaikki on mahdollista sille, joka uskoo. Isäni huusi heti: ”Minä uskon! Auta minua epäuskossani!” Jeesus puhui sille pahalle hengelle, joka minussa oli, ja käski sen lähteä minusta lopullisesti. Paha henki kouristi minua rajusti ja lähti minusta äänekkäästi huutaen. Minä jäin aivan liikkumatta paikalleni, ja monet luulivat minun kuolleen. Jeesus kuitenkin otti minua kädestä ja auttoi minut ylös. Sen jälkeen minua eivät enää vaivanneet mitkään oudot asiat.

Opetuksen ydin

Kaikki on mahdollista sille, joka uskoo Jeesukseen.

Rukous

Kiitos rakas Jeesus, että saamme tuoda eteesi kaikki murheemme, huolemme ja sairautemme. Olet luvannut antaa meille sen, mitä uskossa rukoilemme. Jeesus, me ihmettelemme, miksi jotkut ihmiset joutuvat kärsimään vaikeista sairauksista. Voisitko sinä parantaa heidät? Anna anteeksi, ettemme aina usko mahdollisuuksiisi. Kyllä sinä voit parantaa, kenet tahdot. Anna voimia niille ihmisille, jotka joutuvat odottamaan vastaustasi rukouksiinsa. Auta meitä uskomaan sinuun. Aamen.

Laulut

Mä olen niin pienoinen, LV 101
Kun on toisessa kädessä Jumala, LV 106
Kuule, Isä taivaan, LV 167 / VK 501
Jeesus, lasten auttaja VK 493

Keskustelukysymykset

1. Mitä pojan isä tarkoitti sanoessaan: ”Minä uskon! Auta minua epäuskossani!”?
2. Mistä sinä olet saanut apua, kun olet ollut sairaana? (esim. vanhemmilta, lääkäriltä, lääkkeistä. Kaikki, mikä meitä auttaa, on alun perin lähtöisin Jumalasta.)
3. Onkohan siitä apua, jos rukoilee Jumalalta parantumista?

Havainnollistaminen

Eläydy kertomuksen pojan rooliin ja kerro tarinasi omin sanoin opetustekstiä apuna käyttäen. Voit pukeutua esim. lakanaan tai muuhun vastaavaan rooliasuun. Halutessasi voit esittää lapsille välikysymyksiä eri tilanteissa, kuten ”Arvatkaapa, miltä minusta silloin tuntui?”

Vaihtoehtoisesti voit käyttää käsi-, keppitai pöytänukkea ja kertoa kertomuksen minämuodossa. Tällöin lasten huomio kiinnittyy nukkeen, eikä sinun itsesi tarvitse näytellä poikaa. Jos minämuodossa puhuminen tuntuu vaikealta, voit tietysti kertoa kertomuksen myös ulkopuolisena pojan näkökulmasta: ”Tämä poika tässä uskoo Jeesukseen ja haluaa, että tekin kuulette hänen tarinansa. Hänellä oli paha tauti…”

Toiminta

Askartelu pienille: rukoustaulu

1. Mietitään ensin yhdessä, mitä on esirukous: Siinä rukoillaan toisten puolesta. Päivän kertomuksessa pojan isän esirukous oli, että Jeesus parantaisi hänen poikansa.
2. Rukoustauluun voidaan käyttää kopioitua kehystä tai tehdä paperiin kehykset esim. värillisestä kartongista. Kehykset voidaan myös koristella.
3. Kehyksen sisään kirjoitetaan ja/tai piirretään niitä rukousaiheita tai niitä ihmisiä, joiden puolesta haluaa tänään rukoilla. Rukousaiheet voivat olla myös sellaisia, joita haluaisi joka päivä muistaa.
4. Rukoustaulu esim. sängyn vieressä voi olla muistuttamassa näistä rukousaiheista. Ohjaaja voi näyttää oman rukoustaulunsa ja rukoilla malliksi oman rukouksensa käyttäen taulua ”muistilappuna”.

Askartelu isoille: rukouskalenteri

TARVIKKEET:
A3-kokoinen pahvi
A4-kokoinen paperi
liimaa
värikyniä
sakset
valokuvia

OHJE:

1. Koska on tärkeää, että rukoilemme toistemme puolesta, tarkoituksena on valmistaa rukouskalenteri. Kalenterin avulla voi rukoilla jokaisena kuukauden päivänä yhden ihmisen puolesta. Samaa kalenteria voi käyttää ympäri vuoden.
2. Aluksi A4-kokoiselle paperille piirretään 31 pientä laatikkoa. Ne voivat olla järjestyksessä tai siellä täällä ympäri paperia. Jokaisen laatikon yläreunaan kirjoitetaan järjestyksessä numero 1-31. Ensimmäiseen laatikkoon numero 1, seuraavaan laatikkoon numero 2 jne.
3. Seuraavaksi jokaiseen laatikkoon joko kirjoitetaan jonkun henkilön nimi tai liimataan valokuva. Joissakin laatikoissa voi olla pelkkä nimi ja esim. piirroskuva ja osassa valokuva tai sitten voi käyttää pelkkiä valokuvia.
4. Lopuksi paperi koristellaan ja liimataan valmiina A3-pahvin päälle, jonka yläreunassa lukee RUKOUSKALENTERI.
5. Pienemmässä mittakaavassa rukouskalenterin voi toteuttaa tekemällä siitä viikkoversion ja laittamalla siihen vain seitsemän laatikkoa.

Leikit

Pantomiimi

Kertomuksen poika ei ollut pitkään aikaan voinut puhua eikä kuulla mitään. Voitte yhdessä kokeilla, miten vaikeaa silloin on saada asiansa ymmärretyksi. Yksi lapsi kerrallaan yrittää esittää muille ohjaajan kertoman asian ilman sanoja ja ääniä. Ohjaaja voi lasten ikätason huomioiden valita, mitä esitetään. Tässä muutama esimerkki: ”Minulla on nälkä.”, ”Tuletko kanssani uimaan?”, ”Kuinka kauan saan olla ulkona?”, ”Voisitko auttaa minua solmimaan kengännauhat?” Vastauksen ei tarvitse olla sanatarkasti oikein, kunhan asia tulee ymmärretyksi. Ohjaaja voi tarvittaessa auttaa, vaikkapa kertomalla kenelle lapsi puhuu tai kertomalla, että lapsi yrittää kysyä ystävältään jotain.

Pöpö ja parantaja

Yksi leikkijöistä valitaan pöpöksi ja toinen parantajaksi. Pöpön tehtävänä on sairastuttaa toisia leikkijöitä ottamalla heitä kiinni. Toiset leikkijät liikkuvat sovitussa tilassa yrittäen juosta karkuun pöpöä. Aina kun pöpö saa jonkun leikkijän kiinni, leikkijä menee makaamaan lattialle ja jää siihen odottamaan apua. Toisten leikkijöiden tulee ottaa kiinni hänen käsistään ja jaloistaan ja kantaa hänet sovittuun turvapaikkaan heti, kun kantajia on riittävästi. Kantajia saa olla neljä eli yksi kantaja jokaiselle kädelle ja jalalle. Niin kauan kun leikkijällä on käsi kiinni sairastuneen leikkijän jalassa tai kädessä, hän on turvassa, eikä pöpö voi sairastuttaa häntä. Kun sairastunut on saatu turvapaikkaan, kantajat jättävät hänet siihen, ja palaavat leikkiin. Parantaja koskettaa sairastunutta turvapaikassa, jolloin sairastunut paranee ja pääsee mukaan leikkiin. Parantajan päätehtävänä on parantaa turvapaikkaan tuodut leikkijät. Jos pöpö on todella tehokas, parantaja voi käydä parantamassa myös maassa makaavia leikkijöitä ennen kuin heitä on tuotu turvapaikkaan, mikäli kantajia ei ole riittävästi. Leikki loppuu kun pöpö ei enää jaksa ottaa kiinni toisia leikkijöitä. Leikin lopuksi parantaja voi käydä vielä parantamassa sairastuneet.

Lisämateriaali

Podcast

Taustatietoa ohjaajalle, opetus, havainnollistaminen, askartelu pienille, leikki (pantomiimi), Meeri Kuokkanen
Askartelu isoille ja leikki: Liisi Portin, Tehtävä isoille: Meeri Kuokkanen ja Saija Simanainen