Jumala loi maailman
Taustatietoa ohjaajalle
Ensimmäinen Mooseksen kirja tunnetaan nimellä Genesis kreikankielisessä Vanhassa testamentissa, Septuagintassa sekä latinankielisessä Vulgatassa. Kreikankielinen nimi on johdettu jakeesta 1. Moos. 2:4: ”Tämä on kirja taivaan ja maan synnystä/alkuperästä (geneseōs).” Nimi on siis johdettu jakeesta, joka vastaa hyvin kirjan ensimmäistä jaetta. Sen mukaan ”alussa (hepreaksi bĕrēšît) Jumala loi taivaan ja maan.” Juutalaisessa traditiossa kirjaa kutsutaan sen ensimmäisen sanan mukaan nimellä bĕrēšît (vastaavalla tavalla nimettiin myös muut Mooseksen kirjat). Juutalainen tapa nimetä Mooseksen kirjat niiden alkusanan mukaan seuraa vanhaa itämaista tapaa. Genesis sopiikin hyvin nimeksi kirjalle, joka käsittelee maailman alkua ja luomista sekä sen jälkeisiä tapahtumia aina patriarkkojen aikaan (s.o. Joosefiin) saakka.
Motivointi
Palapeli
Ohjaaja on piilottanut maailma-palapelin palat. Lapset etsivät palat ja palapeli kootaan yhdessä.
Opetusteksti pienille
Alussa ei ollut mitään muuta paitsi Jumala. Jumala halusi luoda maailman. Ensimmäiseksi Hän loi taivaan ja maan. Maa oli aivan autio ja tyhjä ja Jumalan henki liikkui vetten yllä. Sitten Jumala loi valon. Hän nimitti valon päiväksi ja pimeyden yöksi. Toisena päivänä Jumala teki kaartuvan kannen taivaaksi. Kolmantena päivänä Jumala teki maan ja meren sekä kasvit ja puut. Neljäntenä päivänä Jumala teki auringon, kuun ja tähdet. Viidentenä päivänä Jumala teki kalat ja linnut. Kuudentena päivänä Jumala teki karjaeläimet, pikkueläimet ja villieläimet. Viimeiseksi Hän teki ihmisen. Jumala käski ihmisen viljellä ja varjella maapalloa. Näin tulivat valmiiksi taivas ja maa ja kaikki mitä niissä on. Jumala oli saanut työnsä päätökseen ja seitsemäntenä päivänä hän lepäsi kaikesta työstään.
Havainnollistaminen pienille
Lattialle tehtävä kuva
TARVIKKEET:
sininen kangas
ruskea kangas
musta kangas
keltainen / vihreä kangas
kasveja / puita, esim. legoja
huovasta / kartongista / paperista leikatut aurinko, kuu, tähdet
kaloja, lintuja, eläimiä, esim. pehmoeläimiä
kaksi ihmistä, esim. legoja, nukkeja, barbeja
Tee maailmaa lattialle tai pöydälle kertomuksen edetessä.
Kuvallisuus havainnollistamiseen
Lapset yhdessä piirtävät opetuksen edetessä esim. jokainen lapsi piirtää yhden eläimen.
Äänimaailma havainnollistamiseen
Kunkin opetuksessa olevan eläimen kohdalla lapset ääntelevät ko. eläimen tavoin.
Havainnollistaminen isoille
Youtubesta löytyy LEGO-hahmoilla kuvitettu luomiskertomus, jonka voi näyttää lapsille:
Opetuksen ydin
Jumala loi maailman hyväksi.
Rukous
Kiitos taivaan Isä, kun loit tämän kauniin maailman. Anna meidän pitää siitä hyvää huolta. Aamen.
Laulut
Kun Jumala sanallaan, Pikkukannel 2
Kuka on luonut, Pikkukannel 3
Herra loi maailman, Pikkukannel 4
Luomislaulu, Pikkukannel 6
Keskustelukysymykset
Miksi Jumala halusi luoda tämän maailman?
Miten Jumala loi maailman?
Mitä kaikkea Jumala loi?
Mikä Jumalan luomassa maailmassa tuo sinulle iloa?
Miten pidät huolta maailmasta?
Leikit
Leikkieläinten etsiminen
Lapset etsivät pareittain piilotettuja muovieläimiä. Lapsille annetaan eläin, joita juuri heidän tulee etsiä. Eläimiä on aina kaksi kutakin lajia. Kun eläinpari on löydetty, lapset hakevat seuraavan eläimen ohjaajalta. Tätä leikkiä voi leikkiä myös ulkona.
Mikä kasvi tai eläin olen?
Jokaisen lapsen selkään kiinnitetään eläimen tai kasvin kuva. Lapset selvittävät toisiltaan kyselemällä, mikä eläin on kyseessä. Kaikki voivat kysellä samaan aikaan. Esitetyn kysymyksen tulee olla sellainen, että vastaus on: kyllä tai ei.
Kuka on eläimenä?
Eläinten äänien tunnistus. Arvataan kuka ryhmän lapsista on äänessä hänelle etukäteen lapulla annettuna eläimenä.
Tunnistatko eläimen
Lapset arvaavat, minkä eläimen ääniä ohjaaja soittaa netistä: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.q2developer.animalsounds&hl=fi&gl=US
Eläinryhmät
Lapsille jaetaan eläinroolit. Samoja eläimiä on useampi. Lapset ääntelevät eläimenä ja siten etsivät oman laumansa eli muut samat eläimet. Näin muodostetaan ryhmä seuraavaa leikkiä varten.
Miten eläimet liikkuvat?
Ohjaaja antaa lapsille eläinten nimet. Kukin ryhmässä oleva lapsi liikkuu sitten ko. eläiminä, esim. jänis, karhu. Muut lapset arvaavat mikä eläin on kyseessä. Jokainen ryhmä saa vuorollaan esittää eläinten liikkumistapoja.
Tehtävä
Opetus: Liisi Saarimaa ja Maria Saarenpää
Tehtävä: Netta Koivunen