Vinkkejä lapsiryhmän kanssa toimimiseen

 

Joskus lapset saattavat toimia toisin, kuin opettaja toivoisi. Mitä jos lapsi ei kuuntele opettajaa, tai häiritsee toimintaa pyhäkoulussa?

SELKEÄT RUTIINIT JA ALOITUS

Kannattaa miettiä etukäteen, miten aloitat pyhäkoulukerran ja miten siirryt toiminnasta toiseen. Aloituksen ja ohjeiden odottaminen ovat sellaisia hetkiä, jolloin lasten keskittyminen helposti herpaantuu. Pyri aloittamaan pyhäkoulu heti, kun lapset ovat asettuneet paikoilleen. Pyhäkouluun voi sopia opettajien kesken yhteisen aloitus- ja huomionherättämisrutiinin. Yksi tällainen on peukkumerkki: nosta peukku ja heti, kun joku lapsista huomaa peukun, hän hiljenee ja nostaa oman peukkunsa, ehkä myös näyttää peukkua muille hiljentymisen merkiksi. Toinen toimiva on yksinkertainen rytmitaputus: opettaja taputtaa tietyn taputuksen ja lapset toistavat sen, niin monta kertaa, että kaikki hiljenevät. Samoja rutiineja voi käyttää toimintojen välillä, jos lapset puuhastelevat ympäri huonetta tai juttelevat. Eri toimintojen väli ja siirtymät kannattaa myös miettiä etukäteen sujuviksi ja ripeiksi, ja niin, että tarvikkeiden, esimerkiksi laulukirjat tai kynät, jakaminen menee mahdollisimman nopeasti, kun ne on jo valmiiksi otettu esille pinoihin.

VAIKEAA KESKITTYÄ

Joillekin lapsille paikoillaan istuminen ja kuunteleminen on keskimääräistä vaikeampaa. On tärkeä, että pyhäkoulussa on tilaa myös heille. Täydellistä hiljaisuutta ei kaikilta tarvitse vaatia, ja edes pieni kuljeskelu tilassa ei välttämättä haittaa. Lyhyet hetket vaikkapa kynttilän sytyttämisen ja rukouksen ajaksi kannattaa ryhmä kuitenkin hiljentää kokonaan. Sellaiselle lapselle, jolle keskittyminen on hankalampaa, voi sanoa erikseen, esimerkiksi että nyt istutaan hiljaa yhden minuutin ajan. Joillekin lapsille on hankalaa kuunnella aikuisen puhetta ja lukemista paikoillaan pidemmän aikaa. Esimerkiksi Raamatun kertomuksia kannattaa pilkkoa lyhyiksi ja havainnollistaa eri tavoin. Jokaiselle kerralle kannattaa myös suunnitella toiminnallista tekemistä, joka vahvistaa pyhäkoulun opetusta.

Lasten ryhmittelyllä ja istumapaikoilla voit myös auttaa lapsia keskittymään. Jos lapsille ei ole omia tuoleja, voi lattialle asettaa sopivin välimatkoin paikkamerkkejä, joiden kohdalle istutaan. Levottomamman lapsen voi ohjata istumaan esimerkiksi etureunaan jo pyhäkoulutilaan saavuttaessa.

SÄÄNTÖJÄ NOUDATTAMALLA KAIKILLA ON KIVA OLLA

Joskus pyhäkoulussakin voi esiintyä toisille naureskelua, toisten kiusaamista tai vaikkapa kiroilua. Yksittäisten lasten kanssa kannattaa jutella rauhassa sivussa heti tapahtuneen jälkeen, jos mahdollista, tai pyhäkoulun jälkeen. Jos ei-toivottu käyttäytyminen tarttuu muihin lapsiin, voi jutella koko ryhmän kanssa. Pyhäkouluunkin voi tehdä yhdessä lasten kanssa pyhäkoulun säännöt.

Jos ei toivottu toiminta jatkuu useamman kerran, kannattaa jutella lapsen vanhempien kanssa. Juttelu lapsen ja vanhempien kanssa yhdessä saattaa jo auttaa, ja vanhemmilta voi myös saada hyviä vinkkejä siitä, millaisia tukikeinoja kotona, päiväkodissa tai koulussa on käytössä keskittymiselle.

Meidän pyhäkoulun opettajien tehtävä on tukea lapsia niin, että kaikilla on hyvä olla pyhäkoulussa ja kaikki kokevat itsensä tervetulleiksi.

Tiia Thurén