Jumala loi ihmisen
TAUSTATIETOA OHJAAJALLE
1. Moos. 2:4–4:26 kuvaa, miten Jumalan luomasta hyvästä maailmasta tuli synnin maailma. Kuvaus alkaa ihmisen luomisella. Jumala asetti luomansa ihmisen paratiisiin, joka kuvataan täydellisen harmoniseksi ja kauniiksi, ja jossa ihmisen oli mahdollista elää ikuisesti läheisessä yhteydessä Jumalaan.
Jumala muovaa ihmisen maan tomusta. Heprean maata tarkoittava sana ǎdāmǎ ja ihmistä tarkoittava sana ādām muistuttavat toisiaan. Ihmisestä tulee elävä sielu, kun Jumala puhaltaa häneen elämän henkäyksen. Ihminen luodaan ”Jumalan kuvaksi” (1. Moos. 1:26), mikä viittaa ihmisen persoonallisuuteen, kykyyn ajatella ja tehdä eettisiä ratkaisuja. Ihminen on vastuussa Jumalalle valinnoistaan. Hän sai tehtäväkseen vallita ja suojella muuta luomakuntaa (1. Moos. 1:26; 2:15, 19–20).
Ihminen luotiin mieheksi ja naiseksi. Jakeessa 18 alkutekstissä käytetään ilmausta, joka merkitsee ”avun, joka on vastakohta hänelle”. Keskenään erilaisina mies ja nainen täydentävät toisiaan. Tässä esiintyvää heprean ’apu’ -sanaa käytetään usein Jumalasta ihmisen apuna. Naisen luominen miehen kylkiluusta korostaa läheistä yhteyttä miehen ja naisen välillä ja heidän yhteistä alkuperäänsä (jae 21).
OPETUS
Olet varmaan joskus muovaillut hahmoja muovailuvahasta tai savesta. Muovailemalla voit luoda elävän näköisiä kasveja, eläimiä tai ihmisiä. Voivatko ne kuitenkaan herätä eloon, liikkua tai puhua?
Luotuaan maailman Jumalakin ryhtyi muovailemaan. Hän käytti maan tomua ja muovaili siitä ihmisen. Toisin kuin me, hän sai muovailemansa ihmisen myös elämään. Hän puhalsi ihmisen sieraimiin, ja samassa ensimmäinen ihminen, Adam, heräsi eloon.
Jumala totesi, että Adamin ei ollut hyvä olla yksin. Hän marssitti kaikki luomansa eläimet ihmisen luo, ja Adam antoi niille kaikille nimen: leijona, kirahvi, kissa, krokotiili… Yksikään niistä ei kuitenkaan ollut hänelle sopiva kumppani. Niinpä Jumala vaivutti ihmisen oikein syvään uneen. Hänen nukkuessaan Jumala teki toisen ihmisen, naisen, johon Adam ihastui heti herättyään.
Jumala antoi ihmiselle tehtäväksi huolehtia luonnosta ja kaikista eläimistä ja saada lapsia, jotta Jumalan luoma kaunis maailma tulisi täyteen ihmisiä, joita Hän rakastaisi. Ihmiset saisivat asua kauniissa puutarhassa, paratiisissa. Siellä olisi ilo tehdä työtä. Ihmiset eläisivät rauhassa toistensa ja Jumalan kanssa.
HAVAINNOLLISTAMINEN
Havainnollistetaan opetus tarinapussin avulla tai muuten kuvia ja esineitä käyttämällä. Tarinapussista nostetaan seuraavat esineet kertomuksen edetessä:
Kuva puutarhasta tai luonnosta (Jumala loi maailman)
Pala muovailuvahaa (Jumala muovasi ihmisen maan tomusta)
Miesbarbi (Ihmisestä tuli elävä sielu)
Muovisia eläimiä tai eläinten kuvia (Adam nimesi eläimet; anna lasten nimetä näkemänsä eläimet)
Naisbarbi (Jumala loi Eevan)
OPETUKSEN YDIN
Jumala loi ihmisen kuvakseen, mieheksi ja naiseksi.
RUKOUS
Kiitos, rakas taivaallinen Isä, että loit tämän kauniin maailman. Kiitos että loit meidät ihmiset ja että rakastat meitä jokaista.
LAULUT
Kun Jumala sanallaan, Pikkukannel 2
Herra loi maailman, Pikkukannel 4
Luonnonsuojelulaulu, Pikkukannel 8
Ken on luonut kukkasen
Jumala loi auringon, kuun, Virsikirja 135
KESKUSTELUKYSYMYKSET
Raamatussa kerrotaan, että Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen. Mitä se voisi tarkoittaa?
Mitä merkitsee, että Jumala on luonut meidät? (Hän pitää meistä huolen. Olemme vastuussa hänelle elämästämme.)
Miksi Jumala loi ihmisen mieheksi ja naiseksi?
Miten voimme huolehtia Jumalan luomasta maailmasta?
ASKARTELU
Tehdään muovailuvahasta tai askartelumassasta eläimiä, ihmisiä tai mitä tahansa muuta luomakuntaan kuuluvaa. Isompien lasten kanssa voi muovailla askartelumassasta kokonaisen paratiisin täynnä kasveja ja eläimiä sekä ensimmäiset ihmiset ja asettaa sen näkyvälle paikalle pyhäkoulutilaan.
LEIKIT
Adam eläväksi –hippa
Valitaan kaksi hippaa: kiinniottaja ja pelastaja. Kun kiinniottaja saa jonkun kiinni, hänen tulee jähmettyä paikalleen, kunnes pelastaja-hippa saa hänet jälleen liikkumaan koskettamalla häntä.
Adam ja Eeva puskasta ulos
Tarvitaan pariton määrä leikkijöitä. Asetutaan parijonoon. Pariton leikkijä (eli hippa) huutaa ”Adam ja Eeva puskasta ulos!”, jolloin takimmainen pari lähtee juoksemaan toinen parijonon toista, toinen toista puolta eteenpäin. Hippa saa lähteä liikkeelle vasta, kun jompikumpi juoksijoista ohittaa hänet. Jos hän saa jommankumman kiinni, kiinniotetusta ja hipasta tulee uusi pari jonon kärkeen. Parittomaksi jääneestä tulee uusi hippa.
Mikä puuttuu?
Asetetaan pöydälle tai lattialle (kankaan päälle) pikkuesineitä (tai kuvia): muovieläimiä, pikkunukkeja (kuvaamaan ihmisiä), kivi, käpy, kasveja jne. Varmista, että kaikki lapset näkevät esineet tai kuvat. Niitä katsellaan noin minuutin ajan ja yritetään painaa mieleen, mitä kaikkia asioita on mukana. Sen jälkeen kaikki sulkevat silmänsä ja ohjaaja (tai joku lapsista) ottaa yhden esineen pois ja antaa sitten muille luvan avata silmänsä. Muut leikkijät yrittävät muistaa, mikä esineistä puuttuu. Leikistä voi tehdä myös kilpailun laskemalla, kuka muistaa eniten.
TEHTÄVÄT
Varjelen luomakuntaa –taulu
Mietitään yhdessä, miten voimme suojella luontoa. Piirretään, kirjoitetaan tai liimataan kuvia yhteiseen tauluun, joka jää pyhäkoulutilan seinälle. Taulusta voi ottaa kuvan ja lähettää sen esim. seurakunnan tai messuyhteisön sivuille.
Soili Norro
Tehtävät: Netta Koivunen